10-lecie gminy w Krościenku Wyżnym
W Krościenku Wyżnym odbyły się uroczystości związane z jubileuszem 10-lecia funkcjonowania gminy. Główne obchody przypadły na dzień 28-29 maj 2005 r. Organizowane były przez Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy.
W pierwszym dniu organizowano zabawy dla dzieci, natomiast dorośli mogli wziąć udział w okolicznościowym festynie z obficie zaopatrzonym bufetem trwającym do "białego rana".
Drugi dzień obchodów był bardzo uroczysty. Rozpoczęła go jubileuszowa msza św., której przewodniczył proboszcz Jan Szpunar.
Na szczególną uwagę zasługuje uroczysta sesja Rady Gminy, którą prowadził p. Antoni Dębiec. W referacie na temat 10-lecia gminy przedstawił działalność rady w latach 1995-2005 (referat w całości w dalszej części).
W kolejnym referacie wójt Jan Kuźnar zapoznał uczestników z zachodzącymi w naszej gminie zmianami ,szansami, zagrożeniami i inwestycjami w latach 1995-2005 (referat w całości w dalszej części).
Należy również podkreślić fakt ustanowienia przez Wójta Gminy medalu "za zasługi dla naszej gminy". Przyznaje go Kapituła powołana także przez wójta zarządzeniem z dn. 12.04.2005r.
W skład Kapituły wchodzą:
- J. Kuźnar - przewodniczący
- A. Dębiec - członek
- J. Omachel - członek
- P. Grzegorzek - członek
- B. Pudłowski - członek
Medal służy do uhonorowania i symbolicznego podziękowania organizacjom, stowarzyszeniom, zakładom pracy, osobom fizycznym za wkład pracy wniesiony w rozwój społeczno-gospodarczy naszej gminy oraz za podejmowane inicjatywy w zakresie rozbudowy gminnej infrastruktury technicznej. Medalami zostali odznaczeni:
- OSP w Krościenku Wyżnym
- OSP w Pustynach
- Zarząd Gminny Związku OSP RP w Krościenku Wyżnym
- Koło Gospodyń Wiejskich w Krościenku Wyżnym
- Koło Gospodyń Wiejskich w Pustynach
- Ludowy Klub Sportowy "Wisłok" - Krościenko Wyżne
- Ludowy Klub Sportowy "Orzeł" - Pustyny
- Stowarzyszenie Kulturalne "Dębina" w Krościenku Wyżnym
- Orkiestra Dęta przy OSP w Krościenku Wyżnym
- Kapela "Krościeniacy"
- Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum w Krościenku Wyżnym
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Krościenku Wyżnym
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Parafia Rzymskokatolicka Krościenko Wyżne
- Parafia Rzymskokatolicka Pustyny
- Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP
- Zakład Produkcyjno-Handlowy "PELMET"
- Wytwórnia Ciast i Lodów "SANTOS"
a także:
- Kazimierz Zygarowicz
- Jan Omachel
- Zdzisław Omachel
- Stanisław Roman
- Adam Buczyński
- Zenon Lenart
- Adam Findysz
Drugi dzień obchodów 10-lecia urozmaicony był występami różnych zespołów. Na scenie obok Domu Ludowego wystąpili:
- zespół muzyczny z Publicznego Gimnazjum w Krościenku Wyżnym
- kapela ludowa "Krościeniacy"
- orkiestra dęta OSP w Krościenku Wyżnym
- kabaret "Leopolis"- biesiada lwowska (przyśpiewki i pieśni lwowskie)
-zespół "Fabian i Tabor" - pieśni cygańskie
Punktem kulminacyjnym na zakończenie dwudniowych uroczystości był bardzo widowiskowy pokaz sztucznych ogni, oglądany z zachwytem przez obecnych mieszkańców i przybyłych gości. Sąsiedzi naszej gminy z zazdrością obserwowali to, co działo się w Krościenku Wyżnym.
Wysoka Rado, zaproszeni goście, szanowni Państwo.
O potrzebie utworzenia Gminy Krościenko Wyżne mówiono już od początku lat dziewięćdziesiątych.
W 1993 r. Rada Sołecka na czele z sołtysem Tomaszem Fejklem wyszła
z inicjatywą utworzenia Gminy Krościenko Wyżne. Oznaczało to odłączenie się od gminy Korczyna i utworzenie z jej części terytorium nowej jednostki samorządu terytorialnego. Inicjatywę te poparły miejscowe organizacje.
Powołano więc zespół koordynujący prace związane z utworzeniem gminy,
w skład którego weszli:
1. Zenon Lenart- główny inicjator,
2. Tomasz Fejkiel,
3. Adam Findysz,
4. Adam Buczyński
oraz z ramienia Pustyn Jan M. Omachel.
Inicjatorzy przeprowadzili konsultacje z mieszkańcami okolicznych miejscowości, które potwierdziły wolę utworzenia gminy. 95% mieszkańców Krościenka Wyżnego i 94% mieszkańców Pustyn opowiedziało się za utworzeniem nowej gminy. Zakładano, że Gmina obejmie oprócz Krościenka Wyżnego i Pustyn także Iskrzynię, Zalesie i Kolonię Haczów. Jednak tylko sołectwo Pustyny zgodziło się wejść w strukturę nowej gminy. Wobec tego gmina terytorialnie objęła sołectwo Krościenko Wyżne i Pustyny.
Zgodę na utworzenie Gminy Krościenko Wyżne wydała Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 1 grudnia 1994 r. w sprawie utworzenia i znoszenia gmin, ustalenia ich granic, nazw i siedzib władz w niektórych województwach oraz nadania niektórym gminom statusu miast (Dz. U. z 1994 r. Nr 132,
poz. 671).
Wójt Gminy Korczyna Stanisław Roman, powiedział wtedy, że podziela optymizm autorów tej secesji, ponieważ od początku inicjatywie był przychylny. „Kierowałem się zasadą, że każdy człowiek ma niezaprzeczalne prawo do wolności, a więc swobodnego podejmowania decyzji, zarówno indywidualnych jak i zbiorowych. Ci ludzie uznali, że należy tworzyć nową jednostkę organizacyjną. Ceniąc głęboko wspomniane prawo do wolności, nie stawiałem oporu” – powiedział później.
Wobec takiego stanowiska Premierowi Waldemarowi Pawlakowi nie zostało nic innego jak tylko podpisać rozporządzenie o utworzeniu nowej gminy z dniem
1 stycznia 1995 r.
Gmina Krościenko Wyżne stała się faktem dokonanym.
Teraz zaczęły się trudności, ponieważ tworzenie nowej gminy nie było łatwe.
Z problemami uporano się jednak bardzo szybko. Dokończona została budowa nowego obiektu Urzędu Gminy, przylegającego od strony południowo-zachodniej do wybudowanego wcześniej Domu Ludowego.
5 marca 1995 r. odbyły się pierwsze wybory do Rady Gminy Krościenko Wyżne, które miały szczególny charakter. Według mieszkańców Krościenka
i Pustyn spełniły one wymóg czasu, konieczność wynikającą z woli mieszkańców.
Przewodniczącym komisji wyborczej był Jan Szuba.
Wybrano 14 radnych z Krościenka Wyżnego i 4 radnych z Pustyn.
Do Rady I kadencji weszli:
1. Findysz Adam
2. Fejkiel Tomasz
3. Frydrych Witold
4. Filar Zbigniew
5. Haręzga Adam
6. Lenart Zenon
7. Liput Fryderyk
8. Majchrowicz-Gałuszka Małgorzata
9. Mazur Teresa
10. Omachel Jan
11. Omachel Jan Marian
12. Omachel Zdzisław
13. Pudłowski Stefan
14. Kielar Stanisław
15. Szmyd Jan
16. Szmyd Wojciech
17. Ząbek Adam
18. Zygarowicz Kazimierz
Dziesięć dni później w Szkole Podstawowej w Krościenku Wyżnym odbyła się inauguracyjna Sesja Rady. Uczestniczyli w niej także licznie przybyli mieszkańcy gminy.
Przeprowadzono na niej wybory Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
Zostali nimi: Kazimierz Zygarowicz z Pustyn oraz Zdzisław Omachel
z Krosienka Wyżnego.
Wybrano również Zarząd Gminy.
Godność pierwszego Wójta Gminy, a zarazem Przewodniczącego Zarządu powierzono Zenonowi Lenartowi. W zarządzie znaleźli się także: Fejkiel Tomasz, Filar Zbigniew i Omachel Jan.
W owym czasie można było na członków Komisji powoływać osoby spoza rady. Tymi właśnie członkami byli:
1. Bystrzycki Adam,
2. Lorens Paweł,
3. Więch Mieczysław.
Początkowo obrady Rady odbywały się w Szkole Podstawowej, gdyż pomieszczenia przeznaczone na Urząd Gminy w rozbudowywanym budynku Domu Ludowego nie były jeszcze gotowe.
W dniu 28 marca 1995 r. uchwalono pierwszy budżet Gminy Krościenko Wyżne, który po stronie dochodów i wydatków wynosił 1 345 827 zł.
Porównując obecny budżet, który po stronie dochodów wynosi 7 923 240 zł,
a po stronie wydatków 8 300 690 zł należy stwierdzić, że pomimo uwzględnienia istniejącej inflacji budżet ten jest kilkakrotnie wyższy.
Praca I kadencji Rady Gminy Krościenko Wyżne nie była łatwa, ponieważ
w sferze administracyjnej spoczywał na niej obowiązek stworzenia prawnych podstaw działalności gminy: uchwalenia statutów i regulaminów oraz powołania jednostek organizacyjnych. Wszystko w zasadzie tworzono od podstaw.
W pierwszym okresie działalności:
1) powołano na Skarbnika Gminy – P Izabelę Stojak,
2) utworzono Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
3) uchwalono pierwszy statut Gminy Krościenko Wyżne,
4) powołano Sekretarza Gminy – P. Jana M. Omachla,
5) utworzono Gminną Bibliotekę Publiczną i nadano jej statut,
6) uchwalono pierwszy statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Krościenku Wyżnym,
7) uchwalono pierwsze statuty sołectw: Krościenka Wyżnego i Pustyn
Już dwa lata po powstaniu gminy nastąpił wyraźny rozwój przedsiębiorczości, głównie w sektorze prywatnym w stosunku do roku 1995.
W 1998 r. zakończyła się I kadencja Rady Gminy, dlatego 11 listopada odbyły się nowe wybory radnych. Do wyborów wystartowało 10 komitetów wyborczych, a liczba zgłoszonych kandydatów na radnych wynosiła
ok. 70 osób. Ostatecznie po przeliczeniu głosów na radnych wybrano:
1. Fejkla Tomasza,
2. Filara Zbigniewa,
3. Frydrycha Jacka,
4. Kątnego Jana,
5. Kmonka Jerzego,
6. Kuźnara Jana,
7. Lorens Krystynę,
8. Liputa Fryderyka,
9. Marszałka Edwarda,
10. Omachla Jana,
11. Omachla Zdzisława,
12. Pelczara Ryszarda,
13. Pelczara Stanisława,
14. Piękosia Łukasza,
15. Szmyda Jana,
16. Sucha Eugeniusza,
17. Wojtunia Stanisława,
18. Zygarowicza Kazimierza.
W wyborach uzupełniających radnym został również Antoni Dębiec w miejsce Tomasza Fejkla, który złożył rezygnację z pełnionej funkcji.
Z 18 wybranych radnych, 11 osób pełniło tę funkcję po raz pierwszy. Sesja inauguracyjna odbyła się 4 listopada. Przewodniczącym Rady ponownie został Kazimierz Zygarowicz, a jego zastępcą – Stanisław Wojtuń.
Funkcję Wójta radni powierzyli Janowi Kuźnarowi.
Członków Zarządu wybrano 12 listopada. W jego skład weszli radni: Pelczar Stanisław, Such Eugeniusz oraz spoza Rady – Aftanas Marek. Ponadto na stanowisko zastępcy Wójta wybrano Sekretarza Urzędu Gminy – Jana M. Omachla.
Członkami Komisji spoza Rady zostali:
1. Frydrych Witold
2. Pelczar Eugeniusz
3. Prugar Grzegorz
4. Żywiec Wiesława
5. Omachel Jan Marian
W 1999 r. została przyjęta przez Radę Gminy Strategia Rozwoju Gminy Krościenko Wyżne.
Została ona opracowana w wyniku spotkań-warsztatów oraz sesji strategicznej
z mieszkańcami i przedstawicielami władz gminy w okresie lipca-grudnia
1998 r.
Rozwój gminy ukierunkowano na:
- rozwój budownictwa mieszkaniowego,
- rozwój przedsiębiorczości: usługowej, handlowej, rolniczej
i rzemieślniczo-artystycznej,
- tworzenie sprzyjających warunków pod integrację i aktywizację mieszkańców gminy,
- przygotowanie do funkcjonowania w strukturach Unii Europejskiej.
Wychodząc naprzeciw reformie systemu oświaty wprowadzonej
w 1999 r. Rada Gminy Krościenko Wyżne z dniem 1 września 1999 r.:
1) przekształciła szkolę podstawową o strukturze organizacyjnej klas I-VIII w sześcioletnią publiczną szkolę podstawową określając jej obwód,
2) założyła publiczne gimnazjum w Krościenku Wyżnym, określając jego obwód,
3) nadał statuty ww. jednostkom organizacyjnym.
W zakresie ochrony zdrowia przekształcono Gminny Ośrodek Zdrowia
w Samodzielny Publiczny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w Krościenku Wyżnym, zatwierdzając jego statut. Ponadto w wyniku adaptacji pomieszczeń budynku ośrodka zdrowia uruchomiono poradnię dla kobiet.
W zakresie kultury:
1) utworzono Gminną Bibliotekę Publiczną w Gminie Krościenko Wyżne jako samodzielną jednostkę organizacyjną gminy zorganizowaną w formie instytucji kultury i nadano jej statut,
2) utworzono w Pustynach filię Gminnej Biblioteki Publicznej.
W zakresie gospodarki przestrzennej uchwalono studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Krościenko Wyżne.
Najważniejszym wydarzeniem w roku 2000 były obchody 650-lecia Krościenka Wyżnego. Przygotowania rozpoczęły się już pod koniec 1999 r.. Przewodniczącym obchodów tej ważnej rocznicy został Wójt Gminy – Jan Kuźnar. Powołano również komitet obchodów.
W dniu 17 czerwca odbyły się główne uroczystości połączone
z uroczystą sesją Rady Gminy. Przybyło wielu gości, a wśród nich Krościeniacy mieszkający w kraju i za granicą
W dniu 27 października 2002 r. odbyły się wybory do Rady Gminy Krościenko Wyżne obecnej III kadencji. Radnymi zostali:
1. Dębiec Antoni
2. Frydrych Jacek
3. Gaj Tadeusz
4. Glazar Antoni
5. Kopciuch-Szmyd Jolanta
6. Kuźnar Jan
7. Lorens Krystyna
8. Omachel Jan
9. Omachel Zdzisław
10. Paczosa Adam
11. Podkul Maria
12. Podkul Waldemar
13. Prugar-Gołda Grażyna
14. Pudłowski Bolesław
15. Ronowski Krzysztof
W dniu 19 listopada funkcję Przewodniczącego Rady powierzono Antoniemu Dębcowi, a Wiceprzewodniczącego Zdzisławowi Omachlowi.
Na wskutek pisemnego zrzeczenia się w dniu 19 listopada 2002 r. wygasł mandat radnego Jana Kuźnara. Jego miejsce zajął wybrany w wyborach uzupełniających Antoni Filar.
Szanowni państwo.
Istotnym dla rozwoju gminy było uchwalenie w 2004 r. dla terenu całej gminy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Rada Gminy jako jedna z nielicznych w województwie podkarpackim stworzyła możliwość kompleksowego rozwiązania w zakresie gospodarki przestrzennej. Pozwoliło to na zlikwidowanie barier inwestycyjnych oraz otworzyło możliwości inwestycji kapitałowych.
Przy udziale zewnętrznych konsultantów Rada Gminy uchwaliła Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Krościenko Wyżne na lata 2004-2013, zawierający między innymi zestawienie 53 projektów, stanowiących odzwierciedlenie wysokich aspiracji społeczności lokalnej. Łączna wartość zestawionych w Planie Rozwoju Lokalnego projektów wynosi 47 950 000 zł. Nie brano pod uwagę projektów
o mniejszej skali (poniżej 30 000 zł), ani zadań bieżących i realizowanych
w trybie ciągłym.
Realizacja Planu Rozwoju Lokalnego w istotnej mierze uzależniona będzie od skutecznego pozyskiwania dofinansowania projektów inwestycyjnych
z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, tworzy on jednak kierunki rozwoju gminy.
Plan ten na charakter otwarty, z możliwością dodania w przyszłości nowych, ważnych dla rozwoju Gminy Krościenko Wyżne projektów.
Od początku powstania Gminy zrealizowano między innymi następujące inwestycje:
1) budowa wodociągu w Krościenku Wyżnym – strona Południowa – okres realizacji 1995-1997,
2) kompleksowa telefonizacja gminy – zakończona w 1999 r.,
3) budowa kanalizacji sanitarnej w gminie Krościenko Wyżne – okres realizacji 1995- do chwili obecnej,
4) budowa pełnowymiarowej sali gimnastycznej przy szkole podstawowej w Krościenku Wyżnym – okres realizacji 1995-2001,
5) budowa chodnika przy drodze Krościenko Wyżne –Iskrzynia strona południowa do ul. szkolnej – okres realizacji 1995-1998,
6) budowa wodociągu w Pustynach – okres realizacji 1997-1998,
7) remont i modernizacja szkoły podstawowej w Krościenku Wyżnym
w latach 1997-2004,
8) budowa wodociągu w Krościenku Wyżnym – cześć strony Północnej – okres realizacji 1998-1999,
9) nadbudowa piętra i klatki schodowej budynku szkoły podstawowej na cele gimnazjum w Krościenku Wyżnym – okres realizacji 1999-2002,
10)odbudowa mostu w ciągu drogi gminnej nr 4190 na rzece Wisłok
w miejscowości Krościenko Wyżne (ul. Mostowa – okres realizacji 1999-2003,
11)modernizacja ośrodka zdrowia w Krościenku Wyżnym oraz wyposażenie go w niezbędną aparaturę – okres realizacji 1999-2003,
12)budowa chodnika przy ul. Północnej w Krościenku Wyżnym – okres realizacji 2001-2005,
13)budowa chodnika w ciągu drogi południowej nr 19327
w Krościenku Wyżnym – ul. Południowa – okres realizacji 2002-2003,
14)modernizacja Domu Ludowego w Krościenku Wyżnym,
15)modernizacja drogi gminnej relacjo Krościenko Wyżne
do skrzyżowania z droga krajową nr 9 – ul. Sportowa
i ul. Księża – okres realizacji 2004,
16)remonty, modernizacje placów i dróg,
17)budowa oświetleń ulicznych, reelektryfikacja Osiedla Dębina
oraz wiele innych mniejszych inwestycji.
W I kadencji Rada Gminy odbyła 25 posiedzeń, podejmując 172 uchwały,
w II kadencji na 27 posiedzeniach podjęto 192 uchwały, w III kadencji
(do chwili obecnej) na 24 posiedzeniach podjęto 141 uchwał.
Łącznie od momentu powstania gminy na 76 posiedzeniach podjęto 505 uchwał.
Frekwencja na posiedzeniach wyniosła średnio 95%.
W okresie 10 lat funkcjonowania Gminy dobra współpraca na linii Zarząd Gminy-Rada Gminy, Rada Gminy-Wójt Gminy dała pozytywne efekty, bowiem Gmina Krościenko Wyżne znalazła swe zaszczytne miejsca:
1) w złotej setce samorządów 2001, w uznaniu za inwestycje w rozwój lokalny w latach 1998-2000,
2) w złotej setce samorządów 2002, w uznaniu za inwestycje i rozwój lokalny w latach 1999-2001
w rankingu Centrum Badań Regionalnych i dziennika „Rzeczpospolita”,
3) w srebrnej setce samorządów, w uznaniu za inwestycje w rozwój lokalny w latach 2000-2002,
4) w srebrnej setce samorządów, w uznaniu za inwestycje w rozwój lokalny w latach 2001-2003
w rankingu Centrum badań Regionalnych,
5) Instytut badań nad Gospodarką Rynkową w rankingu „oszczędna gmina” – najtańszy urząd władzy lokalnej” tygodnik „Wspólnota” uplasował naszą gminę na 15 miejscu w Polsce wśród gmin do 5 tys. mieszkańców,
6) Wójt Gminy – Jan Kuźnar otrzymał wyróżnienie dla najlepszego Wójta
w Województwie Podkarpackim i był nominowany do Podkarpackiej Nagrody Samorządowej (został umieszczony na liście 5-ciu najlepszych Wójtów Podkarpacia).
Szanowni państwo.
Kończąc pragnę podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powstania
i funkcjonowania naszej małej „Ojczyzny”.
Szczególne podziękowanie kieruję pod adresem tych, którzy jako pierwsi wystąpili z inicjatywą utworzenia Gminy Krościenko Wyżne.
Dziękuję również byłemu Wójtowi Korczyny P. Stanisławowi Romanowi za poparcie tych starań.
Dziękuję pracownikom urzędu gminy, którzy tworzyli podstawy jego funkcjonowania często kosztem wielu wyrzeczeń i poświęcenia własnego czasu.
Z perspektywy minionych 10 lat myślę, że utworzenie naszej gminy było dobrym rozwiązaniem.
Działalność Wójtów, jak i radnych Gminy była bardzo owocna.
W okresie tym nastąpił znaczny rozwój infrastruktury, powstało wiele inwestycji dla dobra całej wspólnoty samorządowej, rozwinęła się przedsiębiorczość mieszkańców.
Pozostaje jednak wiele do zrobienia i są to wyzwania dla władz gminy na lata następne.
Jeszcze raz składam wszystkim podziękowanie za zaangażowanie i osobisty wkład w rozwój Gminy Krościenko Wyżne, życząc wielu satysfakcji
i osiągnięć.
Dziękuję
Antoni Dębiec
Szanowni Państwo
Gminę utworzono z nadzieją, że w perspektywie czasu, nie dalekiej przyszłości, sukcesywnie, mieszkańcom będzie się żyło spokojniej, łatwiej, bardziej wygodnie i bezpieczniej. Z pewnością wszystkim gmina kojarzyła się z miejscem przyjaznym, czystym, zadbanym również ekologicznie, z dostępnymi usługami, rozwiniętą gospodarką i infrastrukturą komunalną zarówno techniczną jak i społeczną. Cechy tej wymarzonej gminy były często podkreślane w czasie zebrań wiejskich oraz w czasie tworzenia strategii rozwoju gminy. Wyniki sondaży dowodzą, że mieszkańcy przywiązują dużą wagę do miejsca, w którym mieszkają, z miejscem tym wiążą swoje dalsze życie, chcą tu pracować i zakładać rodziny. A zatem muszę odpowiedzieć na pytanie – czy 10-cio letni okres działalności gminy, chociaż w najmniejszym stopniu spełnił oczekiwania lokalnej społeczności? Zanim jednak udzielę odpowiedzi dodam, że przyszło nam działać, w niełatwym okresie transformacji ustrojowej naszego państwa, w okresie wprowadzania bodajże najważniejszych ustaw, mających znaczący wpływ na funkcjonalność naszego państwa i samorządów, niosących określone zagrożenia dla sfery społecznej. Nie bez znaczenia dla lokalnego środowiska była likwidacja kilku znaczących zakładów choćby na terenie sąsiedniego miasta Krosna, upadające i nieopłacalne rolnictwo, zła koniunktura na rynku pracy, duże bezrobocie. Dla samorządów pojawiły się zagrożenia ze strony sposobu finansowania gmin - często zmieniane i z reguły niekorzystne zasady - choćby reforma oświaty i wadliwe naliczenie subwencji oświatowej. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i ustawa o finansach publicznych, budziły i nadal budzą wiele kontrowersji oraz obaw samorządowców. To oczywiście tylko nieliczne przykłady, które niosły z sobą mniejsze lub większe ryzyko niebezpieczeństwa dla gmin.
Już w końcu 20 wieku jest zauważalna tendencja zmieniająca charakter gminy z typowego rolniczego na mieszkaniowo-usługowo-rekreacyjny. Kultywujący ekologię, naturalne środowisko przy jednoczesnym zachowaniu zasady zrównoważonego rozwoju. Jej położenie, ukształtowanie, rzeźba terenu, warunki geograficzno-przyrodnicze, zabudowa mieszkaniowa i wzrastające zainteresowanie przedsiębiorczością przemawiają za takim właśnie modelem.
Szanowni Państwo.
Gmina posiada powierzchnię 16 km2, zajmuje obszar 1633 ha , na koniec 2004 r. posiadała 5194 mieszkańców co w stosunku do roku w którym rozpoczęła działalności (1995 ) daje ogólny przyrost ponad 400 osób. W Krościenku mieszka 4137 osób natomiast w Pustynach 1057. Liczba budynków mieszkalnych wynosiła 1223 ( Krościenko Wyżne 971, Pustyny 252 ) Na 1 km2 przypada ok. 324. mieszkańców. Co niemal dwukrotnie przekracza średnią krajową. Statystyka ludnościowa naszej gminy wskazuje na dość liczną grupę osób w wieku produkcyjnym lecz zmniejszający się przyrost naturalny, zmniejszająca się liczba urodzeń na przestrzeni ostatnich 5-ciu lat daje podstawy do twierdzenia, iż zagraża mam niekorzystna tendencja -starzenia się naszego społeczeństwa.
Ponad 80% powierzchni gminy jest własnością osób fizycznych, gmina jest właścicielem zaledwie 2,5% . Pozostałe 17,5% to własność spółek prawa handlowego, skarbu państwa i kościoła. Mimo, stałego powiększania obszaru gruntów będących własnością gminy, to jednak ciągle odczuwamy brak terenów pod budowę infrastruktury.
Użytki rolne zajmują powierzchnie 1270 ha, co stanowi 78% całkowitego obszaru gminy. Grunty orne 751 ha, łąki i pastwiska -452 ha. Lasy i tereny zadrzewione zajmują 94 ha, grunty zabudowane i zurbanizowane – 141 ha, Grunty pod wodami – 19 ha w tym Wisłok – ponad 15 ha, nieużytki -4 ha oraz tereny różne – 105 ha ( lotnisko). Duże rozdrobnienie działek rolnych nie sprzyja rozwojowi rolnictwa, nie daje też większego pożytku ich właścicielom. Rozsądnym rozwiązaniem byłoby scalanie gruntów jednak sami rolnicy nie są zainteresowani tym procesem.
Wyposażenie w infrastrukturę techniczną jest na dobrym poziomie zarówno sieć elektroenergetyczna oraz gazowa, telefoniczna i wodociągowa zabezpieczają z rezerwą nasze potrzeby. Z pewnością nowe tereny zabudowy mieszkaniowej, usługowej i przemysłowej wyznaczone w Przestrzennym Planie Zagospodarowania Gminy będą wymagać uzbrojenia jednak zadanie to realizowane etapowo nie powinno stwarzać większego zagrożenia dla budżetu gminy. W 90 -ciu % wykonano sieć kanalizacji sanitarnej. Aktualnie został ustalony wykonawca ostatniego odcinka / za górą Marynkowską , zakres 8 km / z chwilą oddania go do użytku, tj. w listopadzie tego roku, zakończymy budowę całej sieci zbiorczej a zatem, zakończymy największą i najkosztowniejszą gminną inwestycję. Należy również dodać, że nasza gmina należy do Gmin Podkarpacia o najwyższym wskaźniku skanalizowania terenu.
Panie, Panowie:
Reforma systemu oświatowego wprowadzona 1999 roku wymusiła konieczność utworzenia 3 –letniego gimnazjum i 6-cio letniej szkoły podstawowej a w ślad za tym zostaliśmy zmuszeni do budowy nowego obiektu gimnazjalnego. Koszt inwestycji zamknął się kwotą ponad 1,8.mln zł. Zadbano również o odpowiednie wyposażenie dydaktyczne dla obydwóch naszych szkół, poszerzono ofertę nauczania, prowadzone są zajęcia indywidualnego nauczania, przedmiotowe kółka zainteresowań oraz pozaszkolne formy w postaci sekcji ekologicznej, sportowej, muzycznej. Uruchomiono świetlicę środowiskową, działa Gimnazjalny Zespół Muzyczny, który dzisiaj już niebawem zaprezentuje się nam na estradzie.
Nową salę sportową wraz z siłownią, salą korekcyjną i pełnym zestawem pomieszczeń socjalnych oddano do użytku w 2000 roku. Całkowity koszt inwestycji zamknął się kwotą ponad 1,7 mln zł.
Sukcesywnie prowadzimy remont budynku szkoły podstawowej, budynku z roku 1964 – Do chwili obecnej wyremontowano 70% kubatury budynku: wymieniono instalację elektryczną, stolarkę okienną i częściowo drzwiową, wyremontowano pomieszczenia socjalne i sanitarne, szatnie, wykonano nową izolację pionową, sieci odwodniającej oraz elewację zewnętrzną.
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej również pracuje w odnowionych pomieszczeniach spełniających wymogi przepisów sanitarnych i zdrowotnych. Zakład wyposażono w nowe urządzenia medyczne. Uruchomiono Poradnię dla Kobiet. Całkowity koszty finansowy gminy przekazany na rzecz ZOZ-u to kwota 350 tys.zł.
Zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków komunalnych, gromadzenie i utylizacja odpadów oraz ochrona środowiska to jedne z najważniejszych gałęzi naszej działalności do których jak sądzę całe społeczeństwo przywiązuje ogromną wagę.
W 1998 roku sondażowo przy kilku ulicach wprowadzono workowany sposób składowania odpadów komunalnych, z upływem czasu system rozszerzono na teren całej gminy dodatkowo zakupiono pojemniki do segregacji odpadów oraz zamontowano pojemniki uliczne. Aktualnie stosowany system sprawdza się, jednak w najbliższej przyszłości może okazać się nie wydolnym i bardziej kosztownym. Brak własnych służb porządkowych stwarza określone trudności w utrzymaniu ładu i czystości w gminie. Od dłuższego czasu prowadzone są analizy kosztów oraz rozważania co do zastosowania innych rozwiązań. Średnio miesięcznie z terenu gminy wywozi się 70 ton odpadów. Bilans za 10 lat to ok. 5 tysięcy ton. Roczne koszty wywozu to kwota 150 tys. zł. Większość dzikich wysypisk została zlikwidowana – muszę w tym miejscu podkreślić, iż do eliminacji tego niekorzystnego zjawiska włączyła się większość naszego społeczeństwa w tym również: młodzież szkolna, nauczyciele, harcerze, jednostki OSP oraz LKS-y. W roku 2002 Szkołom przekazano do użytkowania „ leśną klasę” usytuowaną na terenie utworzonego w 2000 roku Parku Leśnym „Dębina”. Przy współpracy z Nadleśnictwem w Dukli uporządkowano i przeprowadzono prace pielęgnacyjno-konserwacyjne drzewostanu w Dębinie. Siłami społecznymi i przy współpracy z urzędem gminy wybudowano trzy linie wodociągów jedną w Pustynach, dwie w Krościenku Wyżnym. Ochronę gleby i wód powierzchniowych prowadzono poprzez budowę kanalizacji sanitarnej. Wybudowano ogółem ponad 70 km kolektorów o różnym przekroju, 12 przepompowni.
W zakresie drogownictwa:
Zmodernizowano ul: Księżą i Sportową. Są to ulice ważne z perspektywy utrzymania komunikacji miedzy naszymi sołectwami. Poszerzono ul. Szkolną. Nowe nawierzchnie posiadają ulice: do cmentarza, Kościelna, Dworska, Parkowa, Krótka, Kopalniana, Wójtowska, Polna, dwie przecznice do Kasztanowej i Grunwaldzkiej, część ul. Wąskiej. Zmodernizowano ul. Mostową. Przy ważniejszych ciągach drogowych, sukcesywnie budujemy chodniki np. przy ul Południowej i Północnej. Przy ul. Północnej roboty są kontynuowane natomiast przy ul. Południowej i Kasztanowej rozpoczął się pod koniec lipca tego roku. Zakończono budowę chodnika przy ul. Dukielskiej i Mostowej. Również w tym roku planuję uruchomić nowe zadanie tj. modernizację ul. Centralnej i Wspólnej jednak zależne jest to od stanowiska Rady Gminy. W dalszym ciągu będziemy remontować i poszerzać ul. Wąską. Wybudowano dwa ważne obiekty drogowe; przy naszym dofinansowaniu wykonano nawy przepust na potoku Flusy, natomiast przy wsparciu Biura ds. usuwania skutków powodzi, wybudowaliśmy most na Wisłoku, leżący w ciągu ul. Mostowej. Naprawy dróg, budowa przystanków komunikacji publicznej, place postojowe, utwardzanie dróg rolniczych to stałe wydatki każdego roku budżetowego.
W 10-cio leciu oddano do użytkowania oświetlenia drogowe przy ul: Sportowej, Księżej, Zagórze, Rzeszowskiej, Dukielskiej, Centralnej, Kościelnej, do cmentarza, Kasztanowej, Granicznej, Grunwaldzkiej, Dworskiej, Marynkowskiej, Brzozowskiej /w realizacji /.
Nasz teren objęty jest opieką Policyjną Komendy Miejskiej Policji w Krośnie. Prowadzone są dyżury w Komendzie Policji przez funkcjonariusza delegowanego do obsługi naszego terenu. Z pewnością brak odpowiedniego pomieszczenia jest utrudnieniem w wykonywaniu jego obowiązków.
Ochronę pożarową realizują dwie gminne jednostki OSP w Krościenku Wyżnym i w Pustynach. Strażacy na bieżąco dokonywali remontów remiz strażackich, ponadto zamontowano centralne ogrzewanie, poprawiono łączność ze służbami dowodzenia, zmodyfikowano system alarmowania. Jednostki OSP posiadają nowe dobrej klasy wyposażenie techniczne, łącznie z nowymi lekkimi gaśniczymi pojazdami, oraz zaangażowaną i wyszkoloną kadrę. Wyniki osiągane przez nasze jednostki w różnego rodzaju sprawdzianach sprawności bojowej oraz zawodach sportowo-pożarniczych są satysfakcjonujące.
W Gminnej Bibliotece Publicznej w Krościenku Wyżnym oraz w Filii w Pustynach co rocznie powiększamy księgozbiór. W ramach programu Ikona biblioteka została wyposażona w trzy zestawy komputerowe oraz dostęp do internetu..
Imprezy o charakterze gminnym głównie organizowane są przez stowarzyszenia przy finansowym wsparciu budżetu. Ludowe Kluby Sportowe są inicjatorami i organizatorami przede wszystkim imprez sportowo – rekreacyjnych, zaś Koło Gospodyń Wiejskich: Dzień Seniora, Opłatek, Dożynki – Koło GW w Krościenku Wyżnym prowadzi również Izbę Muzealną. OSP jest organizatorem i współorganizatorem uroczystości Rocznicowych Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja, Dnia Strażaka, Święta Niepodległości. Przy OSP od dziesięciu lat działa Orkiestra Dęta.
W latach 1999/2000 działał Społeczny Komitet Obchody Jubileuszu 650 lecia Krościenka Wyżnego. Wydano monografię miejscowości pt. „Dzieje Krościenka Wyżnego 1350–2000”, wykonano pamiątkowy okolicznościowy medal, jubileusz upamiętniono wmurowaną na witrynie Domu Ludowego pamiątkową tablicą. Główne uroczystości odbyły się w dniach 16-18 czerwca 2000 r.
Szeroką działalność kulturalną szczególnie wśród młodzieży szkolnej prowadzi Stowarzyszenie Kulturalne „ Dębina”, wydające miesięcznik lokalny o tej samej nazwie. Odtwarzanie zdarzeń historycznych dla naszych miejscowości, spotkania z ludźmi z kręgu poezji, literatury, twórczości ludowej i organizowane koncerty kolęd to zakres realizowany od początków założenia SK.
Pomoc Społeczna świadczona jest przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w którym zatrudnionych jest 4 osoby. Ośrodek realizuje przypisane mu ustawowo zadania na dobrym poziomie, przy tym posiada inicjatywę własną choćby w zakresie organizacji posiłków dla dzieci szkolnych, podjął starania konsultacyjnego zakresie utworzenia punktu konsultacyjnego psychologa i pedagoga, aktywnie włącza się w inicjatywy innych podmiotów jako przykład niech posłuży akcja Radia Rzeszów pod nazwą „pomóż dzieciom przetrwać zimę” Kierownictwo ośrodka skutecznie zabiega o środki finansowe przeznaczane dla mieszkańców potrzebujących wsparcia w tym również dla osób dotkniętych skutkami powodzi. Bez kolizyjnie i sprawnie przeprowadzono czynności administracyjne związane z uruchomieniem wypłat świadczeń rodzinnych.
W urzędzie gminy w roku 1995 funkcjonowało 12 etatów administracyjnych w 1998 14,5 natomiast aktualnie 15,75. Na przestrzeni 10-ciu lat zakres działania urzędu zwiększył się o ok. 35%. Dodatkowo funkcjonują 2 etaty gospodarcze. Różnego rodzaju kontrole merytorycznych jednostek nadrzędnych, potwierdzają dobrą znajomość tematów, którymi zajmują się poszczególni pracownicy. Jednak najbardziej istotnym jest to, że w swojej pracy traktują mieszkańców podmiotowo, posiadają świadomość i poczucie obowiązku pracy dla społeczeństwa i służby przede wszystkim gminie. Zasadą jest bezzwłoczne załatwianie spraw, oczywiście o ile przepisy prawa i stopień skomplikowania sprawy nie stoją temu na przeszkodzie. Są operatywni i chętni do pracy również poza godzinami urzędowania. Zdaję sobie sprawę z tego, że są też powody do narzekań, zresztą w ogromie prowadzonych spraw dziwiłbym się gdyby ich nie było, chociaż wolałbym by takie przypadki nie występowały. Jednak nie przechodzimy obok nich obojętnie, niejednokrotnie są to trudne przypadki a jeśli wynikają z wadliwych czynności urzędniczych naprawiamy istniejący stan.
Panie, Panowie:
W pierwszym roku działalności budżet gminy wynosił niepełne 1,6 mln, ostatni rok w 10-cio leciu zamknęliśmy kwotą ponad 7,5 mln. A zatem budżet średni za 10 lat wyniósł 5,1 mln zł.
W strukturze dochodów dominują subwencje -43%, następnie dotacje celowe 10%, dotacje na zadania własne -8%, natomiast dochody własne stanowią 39%.
W strukturze wydatków bieżących dominuje oświata – 47% następnie pomoc społeczna 17%, administracja 16%, pozostałe w tym drogi -10%. Bieżące utrzymanie dróg: naprawy jezdni, poboczy, przepustów i rowów za 10lat kosztowały gminę 1,8 mln.
Średni wskaźnik inwestycyjny za 10 lat wyniósł - 38,5% strony wydatkowej. Najniższy ukształtował się na poziomie - 20%, najwyższy na poziomie 47%./ rok 2003 /.
Do największych inwestycji należy zaliczyć: budowę sieci kanalizacyjnej w ciągu 10 lat wydatkowano środki w wysokości 10,3 mln, sieci wodociągowej 1,3 mln, sali gimnastycznej łącznie z wyposażeniem -1,8 mln, gimnazjum z wyposażeniem - 1,9 mln, budowa mostu na Wisłoku ul. Mostowa-856 tys. SPG ZOZ remont i wyposażenia 315 tys. Modernizacja ul. Księżej i Sportowej 875 tys. W 10-cio leciu na budowę chodników -1,1mln, oświetlenie dróg – 0,5 mln, remont szkoły podstawowej-600 tys.
W kosztach budowy kanalizacji partycypuje nasza społeczność z kwotą niepełne 1,4 mln.
Na budowę kanalizacji otrzymaliśmy bezzwrotne środki finansowe tzw. dotacje w wysokości 3mln.
Ogółem na zadania majątkowe dotacje osiągnęły kwotę: 5,1 mln zł.
Z budżetu gminy były również udzielane dotacje dla podmiotów spoza finansów publicznych na ogólną kwotą 0,9 mln.
Dotacje na zadania inwestycyjne otrzymaliśmy od:
Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa / FAPA/,
Programu Unii Europejskiej „ Phare INRED”,
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
Byłego Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu,
Ministerstwa Edukacji Narodowej a następnie z MENiS,
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska,
Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej,
Kancelarii Premiera- Biuro ds. usuwania skutków powodzi,
Banku Światowego z Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich
Budżetu Wojewody Krośnieńskiego, Wojewody Podkarpackiego i budżetu Marszałka Województwa Podkarpackiego,
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Programu przedakcesyjnego UE Sapard
W okresie działalności zaciągano również kredyty:
- z Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej kwota: 260 tys.
- z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska - 1.000.000,-zł
- z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 840 tys.
- z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 1.164.000,zł
Aktualne zadłużenie gminy wynosi 1.500.000 zł. W ślad za przepisami ustawy o finansach publicznych i wyliczonych progów dopuszczalnego zadłużenia, stwierdzam, że posiadane zadłużenie nie stanowi zagrożenia finansowego dla budżetu naszej gminy.
Majątek gminy w ciągu 10 lat z wartości 680 tys. wzrósł do kwoty 19 mln.
Szanowni Państwo:
Na przestrzeni 10-ciu lat w naszej gminie działały Społeczne Komitety powoływane do realizacji ściśle określonych zadań Były to:
1. Komitet Budowy Wodociągu
2. Komitet Telefonizacji
3. Komitet Obchodów 650-cio Lecia Krościenka Wyżnego
4. Komitet Budowy Infrastruktury Cmentarza
Przy współpracy z urzędem gminy wszystkie wykonały zadania, do których zostały powołane.
Kończąc pragnę szczerze i serdecznie podziękować wszystkim którzy przyczynili się do powołania i zorganizowania gminy a szczególnie mieszkańcom Krościenka Wyżnego i Pustyn – za wypowiedziane „ tak „ w konsultacjach społecznych w 1992 roku. Radnym Gminy Korczyna i ówczesnemu Wójtowi Stanisławowi Romanowi, Dziękuję Przewodniczącym Rad naszej Gminy oraz radnym wszystkich kadencji, również osobom spoza rady biorących udział w pracach poszczególnych komisji, Zarządom Gminy na czele z ich Przewodniczącymi. Dziękuję kierownikom jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy, Zarządom i członkom stowarzyszeń. Dziękuję kierownikom jednostek powiatowych i wojewódzkich. Słowa podziękowania kieruję również do parlamentarzystów szczególnie do Senatora Janusza Koniecznego. Dziękuję wszystkim wcześniej wymienionym agencjom, fundacjom, funduszom, Marszałkowi Woj. Podkarpackiego, Wojewodzie, Ministerstwom i jednostkom rządowym za udzielone wsparcie finansowe. Dziękuje duchownym na czele z prałatem Janem Szpunarem. Słowa uznania i podziękowania składam pracownikom naszego urzędu gminy. Lecz najpiękniejsze słowa podziękowania kieruje w stronę mieszkańców naszej gminy za zrozumienie potrzeb gminnych i życzliwe podejście do naszych gminnych a jednocześnie ważnych i wspólnych spraw. Dziękuję za to, że moje prośby kierowane do Was z reguły były spełniane. Myślę też, że odwzajemnione. Dziękuję za cenne rady, życzliwe i szczere słowa wspierające, również za zasadną i konstruktywną krytykę. Dziękuję za wszystko i mam nadzieje, że nadal nasza gmina będzie kroczyć po drodze zmierzającej do rozwoju naszej gminy. Proces budowania gminy jest zawsze długotrwałym, więc każde pokolenie będzie mogło wykazać się osiągnięciami w rozwoju tego terenu z pewnością pod tym względem pracy nikomu nie zabraknie.
Szanowni Państwo, Drodzy Goście: Skoro na wstępie zadałem pytanie „ czy 10-cio letni okres działalności gminy chociaż w najmniejszym stopniu spełnił oczekiwania nasze społeczności ?”to rozsądek nakazuje udzielić odpowiedzi. Sądzę, że tak - uczyniliśmy wszystko co byliśmy w stanie uczynić by tak właśnie się stało, wykonaliśmy wielką pracę inwestycyjną wspomagającą i ułatwiającą życie naszych mieszkańców, włożyliśmy wiele trudu i pracy by się powiodło. Czy w istocie tak jest z pewnością społeczeństwo dokona własnej oceny.
Dziękuję
Jan Kuźnar